Nebojte se malých nástrah

25. 11. 2020, autor: Nikl Team

Je březen, poslední mrazíky se z rána opírají do zimního přehozu a podběrák do 5 vteřin namrzá. Královna zima už ztrácí svou moc a pomyslné žezlo začíná přebírat jaro. Dech naplněn adrenalinem se odráží ve světle čelovky a já sedím na zemi pokryté jinovatkou a užívám si okamžik vítězství! Svírám v rukou prut a podběrák zároveň - má cesta je u konce. Znova během pár hodin přemluvit k záběrů další perfektní rybu. Je perfektní. Starý opatrný válečník, všemi pastmi mazaný. Ale přeci jen má slabé místečko. A právě na tohle téma jsem se rozhodl napsat svůj článek a pokusit se vám poradit, jak takové ryby v krátkém časovém intervalu přelstít. Jedná se o moje eso v rukávu a tohle eso má maximálně 15mm!

00213-mala2-2-nahled.jpgEso!

Během svých kaprařských let jsem navštívil mnoho českých, svazových vod, opředených pověstmi o velkých, ovšem velice chytrých kaprech, kteří se chytají pouze jednou ročně, někdy jen jednou za několik let. Na vodách, kde plavou tyto ryby jsem byl většinou úspěšný, ale nevěnoval jsem v minulosti tolik pozornosti maličkostem, které si uvědomuji dnes. Ze začátku jsem si myslel, že to byla velká náhoda. Ale opakováním a pilováním způsobu lovu, který vám níže popíšu jsem se utvrdil, že to náhoda rozhodně nebyla. Dnes je tento lov pro mě v určitých situacích samozřejmost, o maličkosti se jedná doslova a je spíše jen jedna – malá samostatná kulička. Kulička, která dokázala svou sílu a při správné strategii dovedla do podběráku ty největší a nejmazanější ryby daných revírů. Mnoho mých kamarádů dodnes kroutí hlavou a vykládá, že tenhle způsob lovu smrdí „násaďákem“, ale já vím své. Při správné taktice jde i na vodách s velkým výskytem menších ryb, lov upravit tak, že tyto prcky z cíleného lovu obrů vyloučíme.

00213-mala1-3-nahled.jpgKrásný šupináč s vahou přes 21 kg.

00213-mala2-4-nahled.jpgDruhý klenot – 22 kg!

00213-mala1-5-nahled.jpgBoilies15 vs 24 mm

00213-mala2-6-nahled.jpgČerný přízrak z naší svazovky

První zkušenost a změna taktiky

Na vodách s velkým rybářským tlakem a velkým výskytem malých ryb, 90 % rybářů volí k selektování velké nástrahy – 24 mm, někdy 2x 24 mm, 30 mm atd. Čekají většinou jen na velkou rybu. Ovšem na menších vodách s osádkou starých tzv. ochytaných, zkušených kaprů nejsou šance moc velké a většina docházek pak dopadá stejně neproduktivně. Pokud nechceme čekat na klenoty naší svazovky celý rok musíme zvolit jinou taktiku a jít na to opačně. K první zkušenosti, se hned dostanu a musím říct, že od doby, kdy jsem tuto taktiku začal aplikovat, dokázal jsem mnohokrát v opravdu krátkém čase dostat do podběráku ty nejlepší a největší kusy. Na jednu takovou vodu jsem zavítal před mnoha lety.

Po příjezdu k vodě jsem nahodil oba pruty zhruba 70 metrů před sebe na podvodní hranu. Nakobroval jsem na každý prut zhruba 3 kg boilies a to 24 a 20 mm. Nahazoval jsem v 8 ráno a na každý prut dal jednu kuličku 24 mm. Celé dopoledne se nic nedělo, a i když se ryby se na krmném místě ukazovaly, já byl bez kontaktu. Po dalších 3 hodinách byl scénář pořád stejný a já tušil, že není něco v pořádku. Stáhl jsem prut a chtěl vyměnit kuličku. Sáhl jsem tedy do kyblíku s vymáčeným boilies a omylem vytáhl jednu patnáctku. Chtěl jsem jí do kýble hodit zpátky, ale nakonec jsem se rozhodl, že jí tam ze srandy pošlu. Pod háček Continental č.4 jsem našil jednu 15 mm nástrahu v příchuti Extasy a poslal montáž zpátky na místo. Celý návazec vypadal sice komicky boilies 15 mm + č.4, ale jelikož jsem chytal v blízkosti překážek, nebyla jiná volba a rybám to evidentně nevadilo. Netrvalo to ani 20 minut a já měl v podběráku první rybu, a to hned přes 11 kg. Po dalších dvou hodinách už jsem měl na stejný prut další dvě ryby (12 a 14 kg).

Druhý prut stále mlčel. Stáhnul jsem ho a logicky předělal – single boilies 15 mm. Poslal jsem oba pruty zpět do boje, netrvalo dlouho a ozval se i druhý (čerstvě předělaný). Na konci byla parádní ryba přes 16 kg. Večer při soumraku se mi podařilo podebrat jednoho, ze dvou obrů této vody, a to šupináče s vahou přes 21 kg. A hádejte, co sebral? Pár hodin a 5 krásných ryb. Ostatní rybáři se svými velkými nástrahami v ten den byli bez kontaktu.

00213-mala1-7-nahled.jpgJedna ze 3 ryb chycená během pár hodin

00213-mala2-8-nahled.jpgPerfektní vysavač

Tohle už nebude náhoda!

Po měsíci jsem se na stejný revír vypravil znovu a to jen na jednu noc. Vsadil jsem opět na jednom prutu na malé kuličky. Během 6 hodin lovu jsem dostal na jednu a tu samotnou malou kuličku 3 malé ryby do 10 kg, ale při setmění, tenhle ožužlaný bonbónek šlukl druhý obr této svazovky, a to starý šupináč přes 22 kg. Prut s 20 mm nástrahou mlčel a tohle už nebyla náhoda. Na velmi prochytávaných vodách, sebere místní mazák většinou jednu drobnou nenápadnou kuličku dřív, než velkou kouli. Jen se k němu musíme dopracovat přes pár menších ryb. Musíme se tedy prochytat a pokud máme problém s malými rybami, stále můžeme zvolit i jinou taktiku.

00213-mala1-9-nahled.jpgKdyž chytneš „stín“… ano!

00213-mala2-10-nahled.jpgLedová voda a 20+ na jednu 15 mm nástrahu

Lov v ledové vodě ihned po rozmrznutí

Jelikož je známo že v ledové vodě nejsou malé ryby tak aktivní, ale ty velké žerou pořád, dá se na malé nástrahy chytat i ve studené vodě. Zde malý příklad, který jsem aplikoval letos:

Jeden revír s opatrnými rybami se nachází kousek od mého bydliště – malá, zhruba 6 ha voda. Revír s extrémním rybářský tlakem. Kdysi jsme tu začínali s kamarádem Honzou Dadákem dělat první kaprařské krůčky a taky jsme se zde poprvé setkali a následně i seznámili.

Slýchal jsem tu historky o černých, tmavých rybách, ovšem nikdy jsem neměl tu čest se s nimi potkat. Zhruba 10 letech jsem na revír vůbec nejezdil. Kamarádi, co sem jezdí nebyli vůbec úspěšní a nedařilo se jim tyhle ryby vůbec chytat. Po rozboru informací jsem zjistil, že 99 % rybářů chytá na této vodě s průměrem boilies 20 mm a více. Bylo mi hned jasné, jak zareagovat, pokud se zde pokusím někdy chytat a taky dlouho netrvalo a já se nechal vyhecovat. Pokusím se jednoho z těchto černých duchů chytit - pokud tu jsou!

Taktika zněla jasně - počkat na rozmrznutí a snažit se dostat pár lepších ryb dřív, než se voda prohřeje a menší ryby + místní rybáři začnou být aktivní. Při mapování dna jsem narazil na pár nečistot uchycených na olovu. Byly to staré ponořené větve, tlející tráva nebo listí a při bližším průzkumu jsem narazil na malé ulity vodních šneků. Bylo mi hned jasné, že právě tihle šnečci budou pro mazané kapry tvořit většinu jídelníčku, a proto jsem se zaměřil na velikost. Nastražoval jsem jen jednu malou kuličku, velikosti těchto ulit šneků. Návazce jsem volil jednoduché a to šňůrku Strip-X 25lb, háček Gladiator č.6, Antitangle a jednu malou kuličku Kill Krill Attrakt 15 mm. Důležité také bylo jezdit pár dní vytipovaná místa pravidelně krmit. Krmení 20 malými kuličkami na místo 4 x týdně splnilo svůj účel a já za 14 dní, při dodržování své taktiky chytil hned několik velice cenných, tmavých ryb z těžkého revíru. Ryby bez jediné chybičky a jediného vpichu v tlamce. Chtěl bych zdůraznit, že jsem během lovu nechytil ani jednu malou rybu, a to je jich zde opravdu hodně. Potvrdilo se to, co jsem si myslel.

00213-mala1-11-nahled.jpgStačí jen hrst ořechů přímo na montáž

00213-mala2-12-nahled.jpgVelmi stará ryba, která zobla 1 x 15 mm Kill Krill Atrakt

Partikl

Na konec bych se rád zmínil o partiklu a vyzdvihl tygří ořech. V ledové vodě je pro mne používání partiklu samozřejmostí, a vždy jedna až dvě lopatky či rakety letí přímo na montáž. Je také možné, že na některé lokalitě bude pár opravdu výjimečných ryb, které budou váš boilies ignorovat, ale tyhle ryby pak většinou dostaneme právě jen na tygří ořech. Ořech můžeme kombinovat s pop-up různých příchutí a přizvednout jej jen kouskem korku anebo chytat single. Proto na těžkých vodách poslední dobou jeden prut prezentuji s nakládaným tygří ořechem přímo z dílny našeho šéfa. Stačí jen hrst ořechů přímo na montáž s kombinací partiklů a past na opatrnou rybu je hotová.

Doufám, že vám pár mých postřehů usnadní váš lov a honbu za vysněnou, nechytatelnou rybou. Nebojte se malých nástrah, je to opravdová slabina velkých kaprů.