Vážení zákazníci, kamenná prodejna bude od pátku 29.3. do pondělí 1.4. uzavřena. Děkujeme za pochopení, tým Nikl.

Rodinný výlet do Maroka

20. 5. 2009, autor: Rick Mommers

Po loňské premiéře s lovem kaprů na africkém kontinentu se Rick s Radkou vrátili na místo činu. V předchozím roce se jim rybářsky příliš nedařilo, o to větší však byla Rickova odhodlanost tentokrát doopravdy uspět. Vychutnejte si proto exklusivně na Carp Webu Rickovo skvělé zábavné vyprávění, které jsme opět v rámci autenticity záměrně ponechali v jeho čecho/holandštině. Pohodlně se usaďte a nechte se vtáhnout do prostředí kaprařské výpravy na černém kontinentu…

Návrat po roce

Je to rok co jsem se s přitelkýne vratil z lehce nepovedný vypravu do Maroka. Šest vytažených ryb za týden a k tomu ješte lehce pod mistní mírou. Chtělo by to nápravu a k tomu jsem podřídil cely plánování. Aby bylo změna tak jsme jsi vzali sebou i 5 leti dčeruška. Musim řict že od začatek šlo vše líp než loní. Tento krát jsem se s váhou zavazadel neměl žadné problémy neboť jsem vynechal 30 kilo boilie, který ted jsou v mistě k máni a ještě jsem dostal za věrné služby u aerolinek další 20 kg limit zadarmo. Celkem 80 kilo na tři lidi nechalo dost rezervy a tak jsem dokonce sebral nějaky kilo olovo abych nebyl jen zavisly na kameni. Celkový jsem se soustředil na různo rodi výběr pop-up, dipy a umělich nástrah. K zpestření jsem posbíral ješte 3 kilo různí boilie jako pojistka a bylo po balení.

Že cela výprava bude probíhat jinak než loni bylo hned jasne na letistě. Kde jsem předtím bojoval při odbavení abych nepřišel o vybavu tak ted bylo vše ok, dostali jsme upgrade do businessu a tak jsem měl při přistání v Casablance lehky pocit euforie která byla vyrazně podporována důkladně ochutnávkou výběr vynikajícich bílé vina. Trochu šok je ledový vítr okolo bodu mrazu, jsme opravdu v Africe?

Přesun z letište k jezeru probiha hladce a okolo 5 ráno po roce opět vyhlížim ranni aktivita na hladine. Po pul hodinku se na chvile lehnu na lehatku abych měl síly k sestavení tabor, sestavět 6 prutu a odpadlovat pár kilometru k výberu fleku. Po deseti minut mně probudi hlasič od Italiana který sedi hned vedle hlavni tábor, vytahne užasný 23,5 kilový lysec a společně s pár Holanďanu zírame nad její krásu. Jen kdy bych měl stěstí a někde nečo takovýho taky vytahnul. Tady je to možny ale už jsem byl častěji svědkem jak se přesně trefit vedle že se velky iluze nedělám.

Obsazujeme novou špici

Vzhledem drivější přichod mají Holanďani právo na první výběr místa a není divu že přebírají po Italianový místo když v 8 odjede k letište, po takový rozluče se muel sklebit až do Milána. Já chvíle váham a dohaduju s Holanďanama a mistní pomocníky kam se usadit, kde to bralo a kde je volno. Na konec ale následuju svůj instinkt posilněny s pár mohutní výskoky na další špice od který se dosud nechytalo. Sice krok do neznámo ale plato odělí jedno velky zátoka od přichod řeky , který se spiš rovná hlubokymu kanálu se strmý břehy. Špíčka beží dál pod vodou pod lehkým sklonem a na oboje strany má prudky propad do 14 metru v zátoku a 20 m na kanálu. Pruty umistím na svahu v hloubce od 7, 6, 4 a 3 metru, poslední 2 leži v trávě, další pruty hodim na kraj kanálu do 8 metru a jeden na kraj plata u ostruvku v zátoce na 5 metrů. Nástrahy jsem nastražil opravdu pestry výběr pop-up, oranžový a žluty na mělko a bilé a fialový na hloubce, k tomu nějaky sňurku kukuřice a výber je komplet.

01-img_2149-nahled
02-img_2150-nahled

Že tuto výprava bude jina než ta předchozí dokažuje brzky zaběr z 4 metru v pět odpoledne, zhruba 2 hodiny než jsem dokončil všechny připravy a konečně si sednul.

Mohutní výpad do kanálu mně predsvedčí že mám jiné karty než loni. Po krasném souboje mně přeskočí srdce když vidím mohutni lysec, který posleze hladce klouzne do podběráku. Už mám splněno, já už dávno nehonim kila a i malinky pěkny lysec (tak jak je mám rad) mně děla stejne radost jako pořádny šupik.03–001_18_84kg_spigl_rick-nahled Tento splnuje všechny podminky k radosti a při 18,8 kilo není ani až tak maly. Posudte sami, když mně už vyprchala euforie z vína tak ted ji mám zpět.

Nechytám tento krát sám, přesně řečeno přitelkyne po dvou let setkání v carpclubu, BVV a ješte Karlovo dílna, trva na tom že bude chytat sama, takže mám po šesti pruty. Aby to bylo fér tak budeme brát ob záběr. Je to pro mě poprve že takhle chytám ale musim řict že to má nečo do sebe, líp se využíva sektor a jste ješte více ochotný jít s jednim nebo 2 pruty do rizika že zkusíte uplně odlišní místa nebo způsob který jste nikdy nezkusil, než kdy by jste měl k dispozice jen 3 pruty. Ale k tomu se ješte vrátim.

První kapr na břehu

Ale zpátky k lovu, jelikož už nejsem na řadě tak se věnuju zabydlení a tak jen tak postřehnu jak Radka přibehne k prutu a zdolá svoje první Marocki kapr. Je to jeden z menší jednice, 9 kilo a tak položi základni kámen z užasnou stoupací serie kde s každým záběrem zvedne osobáček o nějaky deka nebo kilo navíc. Já v půl noce přidám ješte vysokou těhotnou šupináčku ktera potvrdí že určite ne všechy jsou vytřeni a že nadeje na pořádnou matku jsou reální.

Druhy den dorazi studena fronta v plný síle, je po srandě a aktivita uplně spadne na bod mrazu, ditě chodi v kulichu a mý v lyžarské bundě, už mám deja vue z loňska. Zima a kapry tady nejdou dohromady. Třeti den je aktivita kaprů podstaně menší něž první den ale prece vyloudi Radka ješte jeden 10 kilový šupik. 04–006_12_5kg_88_sup_radka-nahled
Na stěstí další den alespoň pro koukne slunko a jelikož je už fakt dost silný se dopoledne kapřiky trochu proberou a příchazi další záber. Je to už čtvrty záber z melčin okolo 4 metry. Jsem na řadě a tak vybíhám k prutu. Nasleduje urputny výpad do kanálu. Další dvacet minut se s kaprem přetahuji o každy metr. Krásny pomalí pohyby mně naznačuje že na druhou stranu mám zase jednu pěkna těhotna matka. Když už unava kapřice nuti nahoru se teším když ji poprve vidim na hladině. Už vidim v krysťalový vode světly stín, otočí se , už to bude, jsem šileny a zvědavý co se z toho výklube, výnoří se obrovskou tlamu z hloubky a …….. vyříznuti. Padnu na zadek a seděl jsem tam 20 minut.

Pár hodin poté, právě poledne R zase zvedne svoje osobák o dvě kila, 12.5 už ji moc sluší, alespoň maly náplast. V pul noci ješte přidam podobný kapr já. Veci se mají k lepšímu.

Po letech nový osobák

Další den ráno přichazí ovoce z trvdy práce. Rozmistil jsem více pruty mezi 3 a 5 metru po hraně na straně kanálu. Na nejbližší prut máme rázantní záber, Radky spí tvrdě tak vyběhnu jako první. 06–007_23_34kg_99_spigl_rick-nahled Vlasec drhne o hraně, skočim do lodě a zdolám další velikánka. Podobný souboj jako včera, tento krát ale všechny pruty mají porádný kotvy navázaní, i když to muže být výjimka radší jsem od menších háček opustil po včerejší katastrofě. Po 15 minut pomalého přetahováni vklouzne opravdu tlusta ryba do podběráku, hned je mně jasné že to je osobák a k tomu zase lysec, dokonce by se to dalo nazvat řádkáč. K moje překvapeni zjistím že je to ta sama matka která měl Italián, asi ji bylo líto a pocítila moje lehky počit žarlivosti.

07–010_2kg_sup_raduska-nahled

Celý den jsem v oblačích, pro Raduška vytahnu ješte 2 kilový siláček, který tam žrejme visi od večera, prut pípal celou noc ale kdo chce ven v hurikánu že?. Alespoň mám lepší počit, že na to dvacka bylo to moje řada. I když se s přitelkýne ješte tyden pošťuchujeme čí byl. Po oběde ješte přidám hezkou patnáčtku, takhle by to šlo. Bohužel další záběr se přerízne o hranu než k tomu s lodi dojedeme. 08–013_15_8kg_95_sup_rick-nahled Další den se vůbec nic neděje. Mně začina hlodat pochybnost nebo kapry ješte jsou u nás v sektoru. Dáme toto místo ješte jeden den, zítra se uvolní jeden z nejlepší fleku z minulého mesice. Pokud se to tady neobrati rychle tak to zkusime tam. Poslední tydny bylo průměr okolo 5 záběru denně, my jsme na dva, ostatní dvacet rybaře není no tom o moc lépe ale i tak nechci se tím jen tak smířit. I když ten den se Radka vynahradi svoje dvou denní pust a uplně sama zdolá a uloži 14-ku do saku aby čekala na focení, rozhodujeme se zítra přestěhovat.

Přesun na ostrov

Nový flek je momentálně na ostrově, normálně to je pravý vyběžek base campu ale ted je to isolovaný ostrov okolo 400 m dlouhy a 100 siroky. Obyvatele jsou dvě divoký psí, pár hadu, škorpiony, hromadu hlasitých ropuch dvě Česky a bývaly Holanďan. Od Francouzové který nám přenechali flek a k tomu spoustu kukuřice a další dobrot dostane radu chytat mezi 10 až 12 metru hloubky za hranu která leží sikmo před námi, mezi 50 až 200 metr od břehu. Bojky nám nechaly na hranu na 6 metru. První večer toho moc nestihneme. Jen na nejbližší hranu najdu ješte zajímavý kopeček na 9 m a okolo ním pokrmim toho trochu více a dám jednu pod a jednu nad kopečku. Další 4 pruty rozprostim za hranou po hruba 50 metrech.

09–015_13_kg_92_spigl_rick-nahled

V noči jsme odměnování za naše stěhovaní a první kapr z nového mista sklouzne do sitě, lysec s 13 kilama je pěkné začatek. Po tomto signálu přitahnu jeden další prut ke kopečku a provedu další průzkum když vítr utichne a umožní výlet na lodi. Od hranu tady vede na cestu okolo špička ostrova, i když 150 m daleko je po detailní pruzkum kapří cestíčka snadno odhadnutelna, malý prohluben oproti dalším terénu, pokles je okolo 30 cm po pás o šírce zhruba 6 metru po celý 150 metru a i dále daleko za hranou je tuto prohluben ješte znát až do skoro pul kilometrový vzdálenosti. Rozhoduju se umistit pruty do dvou skupin jednu v blízkosti kopečku a další okolo 100m vedle a další 100 m od břehu.

10–019_15kg_94_sup_radka-nahled

Tam se mně zda že by mohli přijít i kapry který objiždejí ostrov z druhy strany. Taktika první den nezabíra uplně, niceméne dostaneme 4 zaběry což je to co potřebujeme ale všechny na ten sami prut u kopečka. Radka se zvedne osobáček další kila a už je na 15ku, já mám taky svoje štěstíčka a zdolám teprve další menší lysec a poté nádherný šupík s délku rovnou jednoho metru a s 17 kilama. Tato ryba už je jasne vytřena a před týdnem určite měla dost přes dvacet. Asi se v posledních dnech vytřeli ale mně není jasné kde, zrejme v hloubce.

Měníme krmnou taktitku

11–022_17kg_100_sup_rick-nahled

Abych prolomil prokleti ostatní 5 prutu se rozhoduje přistoupit k trochu jine krmní taktice, objednám více boilie který silně nadipuji abych měl silnější pachovou stopu na vetší plochu. Dále už nekrmim tolik kukuřice přimo u prutu, tam snižim dávku až 6 hrstí na 2, ale za to rozhodim dva kyble řídce pro vetší plochu. V důsledku mám teď před sebou dva pásy v délce kolo 50 m a širce okolo 10 metru. Jeden končí u zlatý kopeček a druhy začina o 70 m dále. Na každy umistím 3 pruty. U první pásu se pohybuje hloubka okolo 10–11 m a u druhy mezi 12–14m. Uvidime co bude.

12–025_17kg_96_sup_rick-nahled

Přes noc se nic nedeje a tak vstávám s lehkou nervozita, ta ale vymizí rychle neboť před náma se prevalujou pravidelný kapřiky, i když lehce za fleky, věřim že dolé najdou co mají.

Vyklube se z toho první den se šesti ryby, tak by to mělo být. Přidám další sedmnáctku a Radka přida 10 deka na svůj osobák na 15,1. Ostatní 4 mají těšne okolo 13 kil a tak se užíváme nádherný souboje pod lodi. Nejlepší zprava však je že jsme dostali záběry na 4 pruty což stabilizuje nadeje na další dní. Večer jsem opakoval krmní dávku abych udržel kapry. I když udržet není ten pravy výklad. Oni vždy okolo 6 večer vymizí někam, a druhy den se přiblíží zase z levího boku od kraj ostrovu.

Šupinatý hromotluk pro Radku

13–035_14_7kg_92_spigl_radka-nahled

Přes noc vytahnu jednu rybu ale ten den patří Radce neboť vedle překrásný lysec 14,7 kg přídá šupináč hromotluk. Užívá se užasný souboj kde jen tak vydrží po náporu, prut zmizí pokaždé až k startovací očko do vody. Lehce ji přidržím nechcí přijít o svoje holku kvuly kapru. Na konec končí v podběráku a je nám jasný že osobáček jde další kila nahoře. Délka ma slušna a rovna se určite jako předešlý sedmnáctky, není ovšem tak vyhublí a možna tam ješte bude nečo na víc. Dále je to nádherna ryba, žadné zranění od předchozí ulovení, zrejme poprve kdy se potkala s háčkem. Ná váhu ale zírám jako puk, 20.04 jen tak mumlám než Raduš začina tančit po taboru. Focení už ale nejde tak z lehka, řika se že těhule nemají nic těžkého tahat a tak zveda kapr klouzavým způsobem po těle, je zcela od slizu a pokouknuti fotek se stežuje jak to že ten kapr nevypada jak ty moje. Trocho dáme kapra odpočinout do vanička a probereme vhodnější pózy aby nemusela zvednout celou váhu. Statečné bojuje pry další serie a tak má památku na celou život. A když to mimino nebude rybař tak já už nevim jak začit dřív se správnou rybarškou výchovu.

14–031_20_0kg_96_sup_radka-nahled

Třeti den slibuje další zábery. V noce je zase řada ne mně a první ryba je zase moc hezky šupík 17,9 kíla a i tady je jasné že někde nechal pár kilo jíker. Následujou přes den další pět ryb mezi 10 a 14 kila. Ta poslední je opět nádherny lysec pro Radku. Nějak máme stěsti na lysce, normálně tady chodi tak jednu na 10 ryb ale mý máme skóre skoro jednu ze 4.

Plně šupinatý lysec na závěr

15–041_14_2kg_90_spigl_radka-nahled
16–038_17_9kg_94_sup_rick-nahled

Pomalinku nám ale klesá váhový průmer, chýtáme ted i ryby okolo 10 kilo který na začátku vůbec nebyly. Trvale přítomnost krmeni pritahuje stále víc ryb a zejména ty menší zustanou viset na mistě (to je tedy teorie). Potvrzení nebo opakování nastane před poslední den. První ryba je zase slušna patnáctka, poté nasledujou první ryby okolo 7 kilo, i ted se povede jeden lysáček. Na poslední noc už nekrmím kukuřice a timto prenechám následníkům skoro 30 kilo na rozjezd. Nevim jak dopadly ale když to tam nahodily podle mého nachytají hromadu kapry miminek. Za to nahodím o trochu více boilies a změním nástrahy za standartni, bez plovoucí, aby nebyla tak rychle k„vybrání“. Scopexy od Imperialu nádherné voni i po 14 dni v 35 C a věřim že i tak se najde mezi zbytky trávy. Naše krmení na poslední noc zabíralo a přes ukrutní hic se nám podaří zdolat dva kapry jeden okolo 13 kilo a moje poslední ryba je exemplár který v mně vyvola obrovskou vlnu stěsti, není velika ale je to moje první slušné plno šupinový lysec neboli Fully Scaled. Jeden ne-li poslední přání na moje kaprový „seznam-přání“ se tady plní.

Podtrženo sečteno

17–046_14_7kg_97_spigl_rick-nahled

Celkový hodnocení tohoto výpravu je velice kladne. Nenachytalí jsme tady nějak extrémne moc, průměrné okolo 3 kapry denně na 2 lidi.. Byly teamy před námi který vytahovalý i 6 dvacek za tyden, nebo 60 kapru. My jsme se ale trefily to pohádkový výběr kapru. Krásny lysce, užasný velky rádkáč, dlouhy šupináče z toho jeden mohutny a na konce ten fully scaled. Byl jsem moc rád že jsem přišel na správnou taktiku, správně četl vodu a dělal asi nej výsledek který v tom chvile se dalo dělat. Ditě bylo spokojení po zcela 14 dní bez televize, četly jsme do 150 pohádek a tak jsem se rozšiřil obzor i v tomto oblast. Dále 14 dni bez telefonu, bez nákupu a jiné starosti o co na zítra, prostě plno péče, jidlo až pod nos, bivaky nám prestavěli, střížku na stín přemistili. Místní lidi jsou užasne ochotny. Ted už vím že se vrátim, asi to bude chvile, nechcí tyto vzpominký hned vytlačit dalšími, na tuto dávku zase nějaky rok vydržím. Budu moc rád honit ryby v Česku a když nebude zrovna velky tak mně to vadit nebude, hlavně at jsou zdravi a čisty. Doufám že i vás fotky trochu potěšily, že popsana taktika vám se někde hodi a že z toho nečo vytěžite a že něco nachytáte na čem budete i vý rádí vzpomínat.

S pozdravem Rick Mommers

Pokud máte zajem o rybolov v Maroku tak mužete najít více info na www.na-kapry.com nebo se na mně obratě na rick@na-kapry.com. Rád vám poradim a pomužu.