Podzimní řeka

30. 3. 2020, autor: Nikl Team

Letošní výpravu na podzimní Labe jsme naplánovali společně s parťákem Pavlem Novákem. Krátkou zprávu od vody z této akce jsme již dříve zveřejnili. V tomto článku zmíním podrobněji něco málo o naší taktice a technice lovu na podzimní řece.

Výběr místa

Výběr správného lovného místa, kdy je již voda studená, je zásadním klíčem k úspěchu. Naším cílem bylo prochytat místa s větší hloubkou, tedy nad jezem, kde jsme místy naměřili okolo 6 až 7 metrů. Výprava trvala 5 dnů. Vzhledem k předpovědi počasí, která na dva následující dny slibovala poměrně příjemné listopadové teploty, jsme se s Pavlem rozhodli začít s lovem zhruba 250 metrů nad jezem, kde hloubka dosahovala nanejvýš 5 metrů.

Prezentace nástrah

Na Labi chytám poměrně často a v rámci možnosti vím co na řece dělat, abych dosáhl úspěchu. Tato výprava mi ovšem přinesla nové cenné zkušenosti. První noc jsme do vody poslali naše „zabijácké“ návazce, které byly složeny ze šňůrky Strip-X 25lb, háčku Continental ATS vel. 4 , Camo shotu 1.2g a  Mouthsnaggeru. Prezentaci nástrahy jsem zvolil na panáčka, tedy jedna potápivá kulička o průměru 24 mm a jedna plovoucí kulička o průměru 14 mm. Tato montáž mi na Labi přinesla spoustu krásných ryb a nemám důvod jí nevěřit. Pro větší šanci na záběr jsme montáže umístili po celé šířce řeky. Já jsem umístil jeden prut do dvou metrů hloubky nedaleko břehu (z těchto míst mívám nejvíce záběrů) a druhý prut jsem nahodil do půlky řeky, kde byla hloubka okolo 5-ti metrů. Pavel zvolil podobné rozmístění. Jeden prut poslal kousek za půlku a druhý asi 15 metrů od břehu na první hranu.

00202-mala1-74431242_406758196937422_2326331704022663168_n-1-nahled.jpg

Boilie do studené vody

Opravdovým a vyzkoušeným pomocníkem při lovu ve studené vodě je Devill Krill a Gigantica. Pavel vsadil na oba dva tahouny. Já jsem na jeden prut dal Giganticu, ale na druhý jsem zvolil mnou milovaný Scopex & Squid, který mi od jara neskutečně sedl a troufám si říct, že je to boilie, které se vyrovná jak Gigantice tak Devill Krillu.

První noc tichá

Přišla noc a naše velké očekávání se rychle vytratilo, také ráno jsme stále bez záběru. To byl podnět na kompletní změnu.

Nová taktika

Po tiché noci bez pípnutí jsme měli jasno – musíme změnit taktiku. Nasadili jsme nové návazce, nové nástrahy a změnili místa položení montáží.

Nový začátek = Druhý dech

Změna návazce spočívala pouze ve zkrácení jeho délky a nasazení koulí na singl, takže samotné boilie, v tomto případě jsme vsadili na úžasné Criticals. Já jsem položil první prut 15 metrů od břehu, kde končí regulace a vzniká tu zlom. Druhý prut mířil opět do středu řeky. Pavel zvolil také střed, ale druhý prut zavezl zhruba 50 metrů od koruny jezu, kde hloubka padala do 6-ti metrů a na dně byl nejspíše velkou vodou nanesený nepořádek. Začalo nervózní čekání.

První kontakt

Netrvalo dlouho a přišel první kontakt na prut zavezený zhruba 130 metrů od nás. Okamžitě sedáme na člun a jedeme za kaprem, který si to namířil rovnou do zmiňovaných vázek u dna. Začínáme kotvičkovat, ale po chvíli snažení tlak povolil, jelikož vlasec ve vázkách nevydržel stálé odírání. Je to pro nás jasný signál, že ryby tady jsou! Neotálíme, Pavel opět navazuje a zaváží zpět.

Začíná labská jízda

Odebíráme se do teplých spacáků, je hrobové ticho, když v tom se ozve sladký zvuk Pájových Flajzarů a opět prut nad jezem. Rychle sedáme do člunu, tentokrát se Pavel snaží rybě příliš nepovolit a během chvíle máme kapra v podběráku. Radujeme se a valíme na břeh. Odfoceno, kapřík puštěn do svého království a my plni adrenalinu pomalu usínáme. Ze spánku nás vytáhne konečně i moje pomalá jízda. Hned po zvednutí se ryba jeví jako spíše menší bojovník. Opak je ale pravdou. Po podebrání ryby se na mě Pavel otočil a řekl “brácho to je zvíře”. V podložce se nám po první jedenáctce válí parádní kapr s váhou 15,3 kg. Brzy ráno přišla ještě jedna pěkně vybarvená podzimní desítka.

Aktivita ryb nekončí

Dospáváme a ráno nás probouzí ostré sluneční paprsky, které jen zlepšují už tak výbornou náladu.Po snídani zhodnotíme krásné úlovky, a já nasazuji montáž, která při lovu na řece nejspíše některé rybáře překvapí. Jde o připravovanou novinku firmy Carp ´R´ Us , sada Roonie rig. Dva výborní kapraři, které uznávám a jednou bych chtěl mít jejich dovednosti a znalosti s lovem velkých kaprů mi poradili, ať zkusím plovku na řece. Tak jsem to zkusil. Plovka Extasy byla moje volba číslo 1. Netrvalo dlouho a opravdu se mi rozjel prut s rooniem. Nádherný, říční bojovníček mi udělal obrovskou radost a dokázal, že i s plovkou to na řece jde.

Třetí noc probdělá

Přišel večer a s ním i čas opět naladit naše zbraně. Vše jsme ponechali stejné jako u předešlé noci, s jediným rozdílem - na koryto jsme nakobrovali zhruba kilo massivu a jen dvě hrstě koulí jsme přikrmili na zbylé dva pruty. Opět se setmělo a divadlo začalo. Pavel dostal záběr od jezu a chvíli po příjezdu s kaprem v podběráku se mu rozjel i prut z koryta. Podzimní Double byl neskutečný zážitek. Další záběr tentokrát můj. Po deseti minutách boje mám v podběráku další parádní rybu. Jenže!!!   Ve chvíli, kdy jsem podebral kapra já, dostal Pája záběr na prut u jezu. To znamenalo, že musíme rychle na člun a jet za rybou. Srdce mi buší.., co s tím kaprem, kterého mám v podběráku a dle mého názoru také atakuje hranici 15 kil ? S Pavlem zažívám mnohá dobrodružství a vím, že on by udělal to samé. Mého kapra rychle pouštím a sedám do člunu k motoru. Kapr co na nás čekal u jezu však stál za to. Krásná říční ryba s váhou přes 16 kil a délkou přes metr. Parádní tank. Ráno, chvilku po nahození přichází kulatá desítka. Se kterou se fotíme s Pájou společně, jako náplast za toho mého puštěného kapra.

Změna místa „Mamba“ jistá

Aktivita ryb z prostoru nad jezem nás přemluvila ke změně místa, blíže k jezu. Po pracném stěhování rychle pokládáme pruty. První prut si dává Pája na své již rozjeté místo a já pokládám prut na druhou stranu do stejné vzdálenosti od jezu jako Pavel. Hloubka zde byla mezi 6 až 7 metry a dno bylo plné vázek. Zbylé dva pruty dáváme daleko od jezu, tak abychom místo úplně „nezabili“.

Odpočinek se nekoná

Nutně jsme potřebovali pauzu na doplnění energie a spánkového deficitu. Ale kapři byli jiného názoru a záběry chodily nečekaně často. Přes den přišlo několik dalších ryb, všechny v rozmezí od 10 do 13 kg. Pár ryb bylo pěkných na fotku pár jsme jich rovnou pustili.

Chladná noc

Přišla předposlední noc výpravy, která přinesla chladné počasí. V noci klesla teplota těsně pod nulu, ale aktivitu ryb to nezastavilo. Zakrmovali jsme třikrát denně, zhruba jen půl kila. A také po každé rybě jsme  místo prohodili hrstí koulí. To evidentně stačilo, a místa byla pro ryby stále atraktivní. V noci se opět povedlo několik pěkných kaprů, ze kterých bych vypíchl krásného lysce s váhou něco málo přes 13kg.

Posledních 24 hodin

Ráno pokračovalo krásnými záběry, ryby byly při chuti a počasí se drželo na pěti stupních. Proběhlo ranní dokrmení, po kterém se na chvilku kapři zastavili a pro nás ten pravý čas pořádně se najíst a odpočinout si. Naše únava byla veliká, ale věřili jsme, že tam někde v hloubce se musí motat kapr, který by vyhoupl ručičku váhy alespoň k 20ti kilům. Rozhodli jsme se risknout poslední noc úpravou našich montáží na dvě 24mm koule pod sebou. Vynechali jsme odpolední krmení a navečer jsme do vody poslali necelé kilo boilie.

Závěrečná noc ve znamení ticha

Nedočkavě jsme čekali na ten správný záběr. Teplota klesla opět pod nulu a naše napětí stouplo, když jsme ve světle lampy z jezu zahlédli na hladině velikého kapra, otočil se přímo před námi. Bylo jasné, že ta naše vysněná „mamba“ tady někde je !

V noci záběr nepřišel.

Ani ráno žádné známky aktivity ryb, dokonce nebyl slyšet žádný šum vody přepadávající přes korunu jezu. Možná byla chyba změnit montáž, ale z vlastní zkušenosti vím, že i malý kapr na řece umí šluknout dvě 24 mm koule pod sebou. Pak teprve nám to došlo. Ten klid od jezu a ty kameny u břehu, které byly vždy pod vodou, hladina přes noc klesla minimálně o 20 cm. Domnívám se, že to byla příčina úplného konce aktivity kaprů.

Čas vypršel

Konec podzimních prázdnin ukončil naši parádní Labskou výpravu, balení je smutné, nechce se nám zpátky do školních lavic. Bylo to dalších několik neskutečných dní, strávených s výborným parťákem u mojí milované řeky, která nám dala snad vše, co mohla. Krásné kapry, nádherné chvíle v přírodě, úchvatná rána. Celkem 19 kaprů se nám podívalo do podložky, jeden byl ztracen ve vázkách a jeden předčasně puštěn.

Co nám tedy napomohlo k parádním úlovkům

Velikým faktorem úspěchu bylo také to, že jsme ryby „trefili“ a nemuseli je hledat. To nám práci ulehčilo. Dále také volba boilie. Používali jsme 24mm Criticals v příchuti Devill Krill, Gigantica a Scopex & Squid. Všechny tři druhy nám tahaly ryby a nedá se říct, že by některý z nich byl lepší než ostatní. Za druhé návazce a v jednoduchosti je síla.  Strip-X 25lb, Camo shotz 1.2g, Continental ATS a Predator vel. 4, Mouthsnagger. Pavel doplňoval háček kroužkem. Za třetí - krmení. Domnívám se, že nám napomohl styl krmení, jaký jsme zvolili. Massive Squid & Octopus doplňený o boilie s příchuťí, na které jsme chytali. Zakrmovali jsme třikrát denně po půl kilových dávkách a po každé rybě další dvě hrsti. Podzimní lov je krásný. Barva ryb začíná chytat výrazné odstíny a příroda kolem je jednoduše kouzelná.

Přeji mnoho krásných zážitků u vody s velkými kapry.